Урок з використанням програми  Notebook


Тема: Трикутник. Види трикутників
Мета:
навчальна складова: повторити, узагальнити та систематизувати початкові знання учнів  з теми «Трикутник. Види трикутників», вчити застосовувати вивчений матеріал на практиці;
розвивальна складова: розвивати просторову уяву учнів, геометричне
мислення, пізнавальну та творчу діяльність учнів, математичне мовлення, вчити самостійно шукати відповіді;
 виховна складова: виховувати усвідомлене ставлення до навчання,
цікавість до математики, самостійність, прищеплювати охайність та працьовитість.
Технічне обладнання та програмне забезпечення: мультимедійна дошка, проектор, комп’ютер, програмний засіб Notebook
ХІД УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

ЕМОЦІЙНЕ ВКЛЮЧЕННЯ УЧНІВ У УРОК
Протягом кількох уроків ми з вами вивчали геометричні фігури, однією з яких є трикутник. Давайте сьогодні підіб'ємо підсумок і розберемося: що ж це за фігура? І які  бувають трикутники?
Землеміри (гарпедонавти) Давнього Єгипту для побудови прямого кута користувалися таким прийомом. Мотузку розтягували на 12 рівних частин так, щоб виходив трикутник зі сторонами 3;4 та 5 поділів. Кут трикутника, який знаходиться навпроти сторони з п'ятьма поділками, був прямий. Це здійснювалось при розподілі земельних ділянок та побудові пірамід,
      
Вожді племен північно-американських індійців носили на грудях символ влади: рівносторонній трикутник з крапкою в центрі. В Африці жінки також прикрашали себе великими пластинами з рівносторонніх трикутників.
Рівносторонні трикутники малювали  на зображеннях священних тварин.

Також, якщо вночі або пізно ввечері глянути на небо, ми можемо побачити Трикутник - сузір'я північної півкулі неба, містить 25 зірок, видимих ​​неозброєним оком.                   
В Атлантичному океані є місце, за формою нагадує геометричну фігуру, про яку ми сьогодні будемо говорити. Це місце розташоване між Бермудськими островами, державою Пуерто-Ріко, півостровом Флорида і називається "бермудським трикутником". А ще його називають "диявольський трикутник", "трикутник проклятих". Загадковість його полягає в тому, що в ньому безслідно зникають кораблі і літаки. Природа "бермудського трикутника" залишається таємницею і сьогодні.
Ще  загальновідомі трикутники - це «неможливий трикутник», який увічнено у вигляді скульптури в м. Опховен, Бельгія і трикутник Пенроуза у місті Перт, Австралія.
    
Але ми з вами поговоримо про МОЖЛИВІ трикутники. Пригадаємо які ж вони бувають, на які види поділяються.
Тому тема сьогоднішнього уроку «Трикутник. Види трикутників».
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Зараз ми будемо працювати в командах. Щоб дізнатися, в якій ви працюватимете команді, оберіть «фантик».
Усі, хто взяв  «фантик» у вигляді гострокутного трикутника – буде в одній команді, а у вигляді тупокутного трикутника – в іншій.
         Ви об`єдналися в команди, а тепер оберіть капітанів та придумайте назву своїм командам.
На мультимедійній дошці будуть висвітлені завдання, які вам треба розв’язати. Різні за складністю запитання оцінюються різною кількістю балів. За правильну відповідь ви отримаєте жетон. Жетон у вигляді різностороннього трикутника – 1 бал, рівнобедрений трикутник – 2 бали і рівносторонній – 3 бали. Готові?  Змагання розпочинається
(Висвітлюються питання та відповіді на мультимедійній дошці. Відповіді приховано за допомогою анімації. Щоб їх переглянути, треба клацнути ЛКМ на галочці)
1. Яка геометрична фігура називається кутом? (Кут - це геометрична фігура, утворена двома променями, що виходять з однієї точки.)
2. Чим служить ця точка з'єднання променів? (Вершиною кута)
3. Де розташовані сторони кута? (На променях)
4. Серед даних кутів знайти кут ВСА
5. Які види кутів ви знаєте? (Гострий менше 900, прямий - 900, тупий - більше 900, але менше 1800 та розгорнутий 1800)
6. На всіх годинниках визначіть тип кута, утворений маленькою і великою стрілкою.
1.              2.            3.           4.  
7. Яка фігура називається трикутником? (Трикутник - це фігура, утворена трьома точками, які не лежать на прямій, і відрізками, що попарно з'єднують ці точки.)
8. Чим служать відрізки в трикутнику? (Сторонами)
9. Чим є точки? (Точки - це вершини кутів в трикутнику)
10. Чому дорівнює сума кутів трикутника? (Сума кутів трикутника  дорівнює 1800)
11. Що називається периметром трикутника (Сума довжин усіх його сторін)
12. За якими ознаками можна поділити трикутники на різні типи? (За сторонами та кутами.)
ІІІ. УЗАГАЛЬНЕННЯ ТА СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ
Вчитель. Для того, щоб поділити трикутники на класи, спочатку згадаємо про те, як вимірюються кути. Отже: домашнім завданням вам було приготувати картки різних трикутників. Вибираємо з карток тип трикутника, який зображений у вас на аркуші і виконуємо завдання.
На кожній парті є моделі різних трикутників з опитувальними листами.
13. Виконайте завдання:
a. Позначити трикутник
b. Виміряти довжину сторін трикутника
c. Знайти периметр трикутника
d. Виміряти величину кутів трикутника
e. Знайти суму кутів трикутника
14. Завдання капітанам (капітани команд по черзі відповідають на питання)
• Чому дорівнює сума гострих кутів трикутника?
• Чи може в трикутнику бути два тупих кути?
• Чому дорівнює кут рівностороннього трикутника?
• Чому дорівнюють кути при основі рівнобедреного трикутника?
• Чи може трикутник, в якому два кути 400 і 600, бути тупокутним?
• Чи може трикутник з градусними мірами кутів 100 і 200 бути гострокутним?
15. Як же класифікуються трикутники по кутах? (Гострокутні, прямокутні, тупокутні)
16. Закінчити твердження:
- Гострокутним називається трикутник, в якого ... (усі кути гострі)
- Прямокутний - це трикутник, який має ... (один прямий кут)
- Тупокутним називається трикутник, який ... (має один тупий кут)
16. На які типи ми можемо поділити трикутники по сторонах? (Різносторонній, рівносторонній і рівнобедрений).
Вчитель. Я зробила вам схему з класифікацією всіх трикутників, але наш друг Угу з математичного мультфільму все в цій схемі змішав. Допоможіть навести порядок.
(На дошці зображено різні типи трикутників та підписи до них. Треба підібрати трикутник відповідно до підпису)
У вас на аркушах друге завдання «Заповнити прогалину». Ви повинні прочитати вірш і записати пропущені в ньому слова.
Звуся я «Трикутник»,
Зі мною клопоту не оберешся ти.
По різному завжди я називаюсь,
Коли відомі сторони, кути :
Коли кути всі гострі,
тоді я ............... (гострокутний),
Коли один з них тупий ,
тоді я -..............( тупокутний).
Коли один прямий я маю,
то .....................(прямокутним) величаюсь.
Буваю я ......................(рівносторонній).
Коли мої всі сторони рівні.
Коли ж усі різні дані,
То зовусь .....................(різностороннім).
Якщо ж, нарешті, сторони  дві рівні,
То ......................(рівнобедреним) я називаюсь.
Казка-питання
Зібралися представники всіх видів трикутників на лісовій галявині і почали обговорювати питання про вибір свого короля. Довго сперечалися і ніяк не могли прийти до єдиної думки. І ось один старий трикутник сказав: «Давайте вирушимо всі в царство трикутників. Хто прийде першим, той і буде королем». Всі погодилися. Рано вранці вирушили вони в далеку подорож. На шляху мандрівників зустрілась річка, яка сказала: «Перепливуть мене тільки ті, у кого всі кути гострі». Частина трикутників залишилася на березі, інші  перепливли і відправилися далі. На шляху їм зустрілась висока гора, яка сказала, що дасть пройти тільки тим, у кого хоча б дві сторони рівні. Подолали другу перешкоду і  продовжили шлях. Дійшли до великого обриву, де був вузький міст. Міст сказав, що пропустить тих, у якого всі сторони рівні. По мосту пройшов тільки один трикутник, який першим дістався до царства і був проголошений королем.
Питання:
1. Який трикутник став королем?
2. Хто був основним суперником?
2. Хто першим вийшов із змагання?
ІУ. ЗМІРКУЄМО-УЯВИМО. РОЗВ`ЯЗУВАННЯ ЗАДАЧ
1.     Обчислити
Задача 1                             Задача 2                           Задача 3



                                    
     
Задача 4                            Задача 5

 
2. Периметр рівностороннього трикутника ABC = 156 см. Знайти сторони.
3.Заповнити таблицю №358  (ПідручникА.Г.Мерзляк)

Тупокутний
Госторокутний
Прямокутний
Різносторонній



Рівнобедрений



Рівносторонній




Чи вірно, що
- гострокутний трикутник - це трикутник, у якого всі кути гострі;
- тупокутний трикутник - це трикутник, у якого всі кути тупі;
-  прямокутний трикутник - це трикутник, у якого всі кути прямі;
- тупокутний трикутник - це трикутник, у якого є тупий кут;
- прямокутний трикутник - це трикутник, у якого є прямий кут;
- трикутник, у якого є гострий кут - це гострокутний трикутник.
 V. ПІДВЕДЕННЯ ПІДСУМКІВ.
Ми сьогодні на уроці добре попрацювали і тепер давайте підсумуємо нашу роботу на уроці. Капітани, підрахуйте, будь ласка, кількість отриманих командами балів.
Діти ви всі добре попрацювали на уроці. А тепер давайте переглянемо листок настрою. (Показ на дошці смайликів) Оберіть смайлик, який співзвучний з вашим настроєм наприкінці уроку:

ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ:
Розв`язати задачу з  підручника №371



Leave a Reply